گام سوم در مدیریت دانش

• گام سوم: تعریف مدیریت دانش

دیدگاه‌های مدیریت دانش:

۱) دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات: بر ساخت سیستم‌های اطلاعاتی مترکز است و به درگیر ساختن متخصصانی که با کامپیوتر و علوم اطلاعاتی آشنایی دارند، گرایش دارد. این رویکرد بر این مفهوم دلالت دارد که دانش، موجودیت یا محصولی است که باید به صور مستقل از منبع آن، شناسایی، طبقه‌بندی، ذخیره و توزیع شود. در این دیدگاه روش‌های بسیاری برای بازنمایی دانش توسط محصولات و مصنوعات وجود دارند که غالبا شامل مستندات می‌گردند اما از طریق نمادها، نقش‌ها، تصاویر و آیکون‌ها نشان داده می‌شود.

۲) دیدگاه متمرکز بر کارکنان: بر ارزیابی و توسعه مجموعه پیچیده‌ای از مهارت‌ها و فنون پویا، که متغیر هستند تمرکز می‌کند. متخصصان این زمینه عموما از سوابق مدیریتی یا اجتماعی برخوردارند. که در این دیدگاه بر دانش بیشتر به عنوان یک فرآیند تکیه می‌شود. رویکرد مزبور به دنبال راه‌هایی برای تشویق، واسطه‌گری و فعال کردن تبادل دانش با تاکید بر ابزارهای ارتباطی و تعامل است و دانش را در رابطه با منبع آن، یعنی کارکنان در نظر می‌گیرد. مدیریت دانش پلتفرمی است یکپارچه و تعاملی برای خلق، کسب، سازمان‌دهی، ایجاد دسترسی و استفاده از دارایی‌های اطلاعاتی سازمان با تکیه بر قدرت فناوری اطلاعات.

اولین سوالی که مدریان ارشد در مسیر حمایت از مدیریت دانش از شما خواهند پرسید: مدیریت دانش چیست؟ برای همراه کردن کارکنان و انتقال اثر بخش استراتژی‌های مدیریت دانش به اجزاء سازمان، شنوندگان شما در سازمان باید به یک تعریف واحد مراجعه کنند. تعریف مدیریت دانش برای سازمان گاها خطوط عملکرد کلی مدیریت دانش را شناسایی می‌کند و بعضا به شما کمک می‌کند بدانید کجا یا دیگر پروژه‌ها و فعالیت‌ها درگیر می‌شوید.


2 دیدگاه برای “گام سوم در مدیریت دانش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *