بسیاری از ما در محیط کار یا دانشگاه، برای دفاع از ایدههایمان یا مطرح کردن یک پروژه جدید، نیاز داریم روبروی یک جمع ایستاده و در زمانی محدود به طور خلاصه و استادانه به ارائه داشتههایمان بپردازیم. ما در ادامه این مطلب به ۹ نکته کلیدی در مورد داشتن یک ارائه خوب به سبک و سیاق TED اشاره خواهیم کرد.
شوخطبعی باعث میشود مخاطبتان کمتر حالت تدافعی به خود بگیرد و به طبع، خیلی راحتتر پذیرای پیام شما باشد. وجود یک پسزمینه طنز در هنگام ارائه، شما را دوستداشتنیتر کرده و پیامتان را راحتتر منتقل میکند. برای داشتن حس شوخطبعی هم لازم نیست مستقیما برای حضار لطیفه تعریف کنید؛ تنها لازم است در برخی از بخشهای محتوایتان یک سری طنزهای ظریف را بگنجانید.۷) زمانبندی را فراموش نکنید.
هر کنفرانسی استاندارهای زمانی خود را دارد. برای مثال برای سخنرانی TED شما ۱۸ دقیقه فرصت دارید؛ یعنی ۱۸ دقیقه وقت دارید پیام خود را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنید. پس حجم اطلاعات خود را با زمانی که در اختیار دارید تنظیم کنید.
۸) به یاد داشته باشید که تصاویر از متون تاثیر گذارتر هستند.
هیچ اشکالی ندارد که هنگام ارائه از نرم افزار «پاور پوینت» (PowerPoint) استفاده کنید؛ اما حتما به این نکته توجه کنید که در اکثر مواقع، تصاویر از متون قدرت نفوذ بیشتری دارند. با بررسی نمونههای برتر سخنرانیهای TED میتوان دید که در آنها از Bullet Point خبری نیست؛ حتی متن زیادی هم در اسلایدها دیده نمیشود. اکثر اسلایدهای این ارائهها از تصاویر و انیمیشنهای جذاب تشکیل شده است. استفاده از یک ابزار مناسب مثل پاور پوینت یا «پرزی» (Prezi) یک قدم مثبت است. اما نباید با قرار دادن مقدار زیادی متن، این ابزار مفید را به یک داروی خوابآور تبدیل کرد!
سخنرانان موفق TED، مطالب مد نظرشان را کاملا باز، واقعی و خالی از تظاهر ارائه میدهند. حتی از این که جلوی جمع از آسیبپذیر بودن خود در برهههایی از زندگی سخن به میان بیاورید، ترسی نداشته باشید.
آنچه شما را در راه رسیدن به رویاهایتان یاری میدهد، تواناییهای شما در فروش ایدههایتان است. این ۹ درس کلیدی و مهم به شما کمک میکنند به متقاعدکنندهترین شکل ممکن ایدههای خود را بیان کنید و الهامبخش دیگران باشید.