گام نهم: نکات مهم و فاکتورهای کلیدی موفقیت در استراتژی دانش
- تبادل نظر و حصول توافق با مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار برای شناسایی موارد مهم و کلان در چارچوب کاری سازمان سرلوحه کار قرار دهید. در حین این گونه جلسات باید بر روی اهداف و مرزهای آن افراد شرکت کننده و آماده سازیهای لازم برای اجرا توافق حاصل گردد.
- یک کارگاه کاری شامل افراد دست اندرکار درسطوح بالای سازمانی برای شروع فرآیند ایجاد استراتژی دانش بسیار مفید است. این کارگاه باید بر روی مراحل این روش تمرکز داشته باشد ولی مسائل باید در سطحی عمومی، غیر تخصصی و کاملا متناسب با سطح سازمانی بررسی گردد. این رده از کارگاهها باید منتج به یک درک کامل و مشترک از شاخصهای کلیدی عملکرد و هم چنین حوزههای دانش حائز اهمیت در آن سطح سازمان شود ولی در عین حال جهت دهی مناسب برای فعالیتها و تحلیلهای بعدی را فراهم کند. خروجی آن میتواند منتخبی از حوزههای دانش باشد که به اجرای مراحل بعدی برای آنها نیاز است. خروجی دیگر میٱواند این باشد که یک جنبه خاص از دانش کسب و کار هنوز به اندازه کافی به جزئیات شامل آن ریز نشده است و نیاز به تحلیل بیشتر دارد.
- برای هر یک از حوزههای دانش که به آن اشاره شد، مراحل ۳ تا ۵ میتواند با حضور متخصصین مرتبط با هر حوزه برگزار گردد. نتایج حاصل دارای جزئیات بیشتر خواهد بود و استراتژی متمرکزتری خواهید داشت. تجربه نشان میدهد که تحلیل عمیق، نیاز به دو یا سه کارگاه کاری دارد چرا که سطح جزئیات آن، نیاز به فعالیتهای تحلیلی و جمع آوری اطلاعات بیشتر دارد.
- در صورت وجود هدفهای جدید، مراحل ۱ تا ۵ باید مجددا با حضور افراد متخصص مرتبط انجام شود. اگر چه میتوان برای یک هدف یا تغییر کوچک سازمانی یا بخشی کلیه مراحل مدل را در یک روز هم پیاده کرد. تجزیه فرآیند مدل بع فعالیت های متعدد بهینه ترین نتایح را در بر دارد. این امر به مدیران تیم های رهبری و کارمندان فرصت می دهد تا برای مراحل مختلف آماده شوند، خروجی های مراحل قبل را تحلیل نمایند و با جمع آوری و تحلیل اطلاعات و داده ها، مسائل خاصی را بررسی نموده و یا تخمینهای کمی مناسبی به دست آورند.
فاکتورهای زیر دارای اهمیت خاصی هستند:
- تولید استراتژی دانش همواره یک فرآیند تکرار شونده است. در مسیر فرآیند، شرکت کنندگان، ایدهها، دانش و برداشتهای ذهنی خود را به اشتراک میگذارندع اطلاعات جمع آوری و تحلیل میشود و نهایتا به یک چشمانداز مشترک میرسند. فرآیند استراتژی دانش نمیتواند به صورت خطی باشد بلکه بایستی بنا بر بینش و درکی که در سازمان ایجاد میشود تکرار یابد.
- ارزش افزوده روش استراتژی دانش بیش از هر چیز در فرآیندی نهفته است که در آن دست اندر کاران مختلف دیدگاهها و ایدههای خود را به اشتراک میگذارند. ارتباط و تعامل بین این افراد، خود به اندازه نتایج و خروجیهای نهایی اهمیت دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که تمامی افراد مرتبط با هر هدف در این فرآیند شرکت داشته باشند. علاوه بر این، ثبت مباحثاتی که در حین کارگاههای کاری رخ میدهد اهمیت زیادی دارد چرا که حاوی اطلاعات مهمی در مورد دیدگاهها و مسائل مرتبط با کسب و کار است.
- میتوان فرآیند استراتژی دانش را در یک سطح عمومی آغاز کرد (در سطح سازمان)، و سپس فرایند را برای حوزهها یا فرآیندهای تخصصیتر دانش، واحدهای سازمانی و یا یک محصول تکرار نمود. به هر حال باید مد نظر داشت که پیاده سازی فرآیند استراتژی دانش در سطح سازمانی، در اغلب موارد به خوشههای دانش سازمان مرتبط میشود. (مانند دانش در مورد مشتریان، بازارها، محصولات، مدیریت پروژه، مدیریت منابع انسانی و …)