گام دوم: چشم انداز برنامه استراتژیک مدیریت دانش
کلارک: چشم انداز استراتژیک یک تصویر ذهنی از چیزی است که توقع داریم دنیای آینده به شکل آن باشد. ایجاد یک چشم انداز مدیریت دانش با پیش بینی واقع گرایانه و عملی از آینده برای تخمین وضعیت نیازهای دانشی و سطح به کارگیری دانش موجود شروع میشود. چشم انداز مدیریت دانش، جهت سازمان را در چارچوب اهداف استراتژیک مشخص مینماید و دورنمایی از یک سیستم موثر مدیریت دانش در ذهن کارکنان شکل میدهد که از چشم انداز و ماموریت اصلی سازمان به خوبی پشتیبانی میکند.
فرآیند خلق چشمانداز و اسناد استراتژیک
فرآیند ایجاد چشمانداز معمولا توسط یک فرد پیشگام/ تسهیلگر و با مشارکت مدیریت ارشد انجام میپذیرد. پیشگام فردی است که از آگاهی کافی در مورد سازمان و همچنین سطح دانش مناسب در زمینه مدیریت استراتژیک برخوردار است.
فرآیند خلق و جاری سازی چشم انداز را میتوان در قالب یک مدل چهار مرحلهای اینگونه بیان کرد:
- شکل دادن تعهد
- ایجاد هدف استراتژیک
- ارزیابی محیط و سازمان
- توسعه به کارگیری و جاری سازی اجزای مختلف استراتژی
فرآیند ایجاد چشم انداز مدیریت دانش
چشمانداز مدیریت دانش باید هم راستا و پشتیبان چشم انداز کلی سازمان باشد. ایجاد چشم ادناز با برگزاری کارگاههای نیمه ساخت یافته صورت میگیرد.
فرآیند ایجاد چشم انداز مدیریت دانش به خروجیهای استراتژی دانش که در فصل دوم به دست آمد متکی است.