ایستگاه سوم/ استراتژی مدیریت دانش

گام اول: نمونه‌های عملی مدیریت دانش

  • مدیریت دانش در یک شرکت بزرگ
  • دسترسی به دانش عمومی

اکثر سیستم‌های مدیریت دانش برای کاربران عمومی ساخته می‌شوند که فعالیت کاری خاصی را مد نظر ندارند. دانشگران، خصوصا در سازمان‌های بزرگ نیاز به اطلاعات درم ورد مسائل مختلف و متنوعی دارند؛ برای مثال ممکن است به اطلاعاتی در مورد پروژه‌های قبلی نیاز داشته باشند یا بخواهند دورنمایی از یک فناوری خاص به دست آورند یا با گروهی خاص در سازمان آشنا شوند.

  • تهیه پیشنهاد پروژه

برای بستن قرارداد با مشتریان عموما نیاز به نوشتن پروپوزال است. پروپوزال معمولا شامل استفاده از فرآیندهای استاندارد از یک طرف و به کارگیری نوآوری، حل مساله و اطلاعات خاص پروژه از طرف دیگر می‌باشد. سازمان ممکن است دارای رویه‌هایی برای تهیه پروپوزال و تعیین خواسته‌های مشتریان باشد که به تهیه کننده پیشنهاد  پروژه کمک می‌کند بداند چه اطلاعاتی را باید جمع‌اوری کرد و چه اطلاعاتی راباید تولید کند. اما بخشی از فعالیت‌ تهیه پروپوزال به روش‌ها و فرآیندهای ساخت نیافته مرتبط است مانند: تماس با افرادی که ممکن است پروژه‌های مشابهی انجام داده باشند، جستجوی پروپوزال‌های مشابه، استفاده از سیستم‌های ارتباطی برای گرفتن نظر همکاران و دوستان و …

  • بازاریابی

هدف، حل چالش ایجاد محتواهای بازاریابی برای مشتریان مختلف و استفاده مجدد از اطلاعات قبلی است. زیرا محتواها به طور مناسب در اختیار افراد مختلف قرار نمی‌گید و از وجود محتواهای بازاریابی تولید شده توسط دیگری که کار فرد را بسیار آسان می‌کند اطلاع حاصل نمی‌شود.

  • مدیریت و به اشتراک گذاری دانش برای دانشگران (در یک شرکت بزرگ مخابراتی)
  • کار چابک

زمانی که کارکنان روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کنند باید بتوانند به سرعت مسائل را حل نموده و به نیازمندی‌های مختلف پاسخ دهند. تعامل آن‌ها با سیستم‌ها همکاری با افراد دیگر بخش‌های شرکت و منابع مختلف اطلاعات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های هر فرد به چارچوب کاری وی (مشتریان، تامین کنندگان، محصول یا خدمت و ..) وابسته است.

  • انتقال دانش

یکی از مشکلات اصللی این است که کارکنان ممکن است از وجود راهکارها و راه‌حل‌های پیشین در زمینه‌های مختلف آگاه نباشند یا این که ندانند راهکارهایی برای یک مساله به صورت مجزا در حال ایجاد است، یا حتی این که مساله فعالی قبلا حل شده است. سازمان باید بتواند الکوها و راه‌حل‌ها را برای استفاده مجدد شناسایی نموده و بین دانشگران با توجه به زمینه کاری انان پخش نماید.

  • مدیریت دانش در یک شرکت طراحی چیپ‌های دیجیتال

برای رسیدن به الگوهایی برای استفاده مجدد از دانش، بایستی توالی فعالیت‌های مختلف طراحی در شرایط مختلف مورد بررسی و کسب دانش قرار گیرد تا چارچوبی به دست آید که بر اساس آن بتوان عملکرد تیم طراحی را در تصمیم ‌گیری برای ادامه طراحی و حل مسائل غیر منتظره بهبود داد.

جمع آوری، نگارش و ایجاد مستنداتی عمومی از نمونه‌های عملی مدیریت دانش که به زبان داستانی، ساده و قابل فهم برای افراد و گروه‌ها بیان شده باشد در سازمان شما می‌تواند راهکاری بسیار اثر بخش و جالب برای برانگیختن نیاز و ایجاد جو فرهنگی مناسب مدیریت دانش باشد. این نمونه‌های عملی می‌تواند از سابقه فعالیت‌های مدیریت دانش سازمان خود شما یا سازمان‌های صاحب سبک در زمینه مدیریت دانش در صنعت شما یا صنعت‌های مشابه باشد.

ردیف

عنوان/ داستان مدیریت دانش

مساله یا چالش اصلی

راه‌حل/ تکنیک‌ها و ابزارهای مورد استفاده

تحلیل دلیل موفقیت/ شکست

۱

       
۲  

   


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *